Till följd av att USA är ett av världens mest framgångsrika och utvecklade länder är det naturligt att de också anordnar en av de största bilmässorna i världen. Den kallas för North American International Auto Show och förkortas till Naias. Denna mässa skiljer sig åt från andra då den är lite mer kommersiell. Bland annat finns det exempelvis fler möjligheter för företag att göra reklam genom NAIAS hemsida, till skillnad från mässan i Genève varpå alla företag endast har en monter vid mässan.
Bilmässans historia
Mässan grundades av en man vid namn Willam Metzger. Vid skapandet av mässan år 1900 hette den Detroit Auto Show och var den andra mässan av sitt slag som startades. I sin tur hölls den första mässan i Detroit år 1907. Därefter hölls den årligen förutom åren 1941 till 1953, detta på grund av andra världskriget och de ekonomiska svårigheterna efter kriget.
Mässan fokuserade framförallt på den lokala marknaden under de första åren. Det var inte förrän år 1957 som man tillät utländska biltillverkare att medverka på mässan. Dock så tog det lång tid innan mässan ansågs vara internationell.Det var inte förrän år 1987 som en amerikansk organisation vid namn Detroit Auto Dealers Association, även förkortat DADA, föreslog att man skulle ändra inriktning. På så sätt gjorde det att organisationen fick fler intressenter.
Nya medlemmar och nytt fokus
Genom ett utökat internationellt fokus efter år 1987 lockade mässan till sig en mängd olika typer av företag, detta då organisationen DADA hade partnerskap med bolag i både Europa och Japan. Det har inneburit att mässan numera har över 800 000 besökare varje år. Dock minskade antalet besökare mellan år 2003 och 2016 med cirka 30 000 besökare. År 2019 valde också giganter så som Audi BMW och Mercedes-Benz att inte medverka vid mässan.