Att byta till vinterdäck – Allt du behöver veta

När temperaturen sjunker och vägarna blir hala är det dags att byta till vinterdäck. Att använda vinterdäck är inte bara ett lagkrav, det är avgörande för din och andras säkerhet. Många bilförare har upplevt skillnaden mellan att köra med bra vinterdäck och att köra med sämre däck eller sommardäck – en skillnad som kan vara livsavgörande. Den här artikeln ger dig all information du behöver för ett säkert och välinformerat däckbyte inför vintersäsongen.

Svensk lagstiftning om vinterdäck

I Sverige finns tydliga regler kring vinterdäck, vilket bidrar till säkrare vägar. Mellan 1 december och 31 mars måste du använda vinterdäck om det råder vinterväglag. Vinterväglag innebär att det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag. Lagen gäller alla fordon, inklusive personbilar, lätta och tunga lastbilar, bussar och släpvagnar, även utlandsregistrerade fordon. Du kan läsa mer om detta på Transportstyrelsens webbplats.

Vad räknas som godkända vinterdäck?

För att ett däck ska godkännas som vinterdäck måste det uppfylla specifika krav. För personbilar och lätta fordon (upp till 3,5 ton) ska däcken vara märkta med “Alpine”-symbolen (en symbol med tre bergstoppar och en snöflinga, även kallad 3PMSF) eller vara dubbade. Denna symbol, 3PMSF, visar att däcket är testat och godkänt för vinterbruk. Äldre däck märkta med M+S, M-S, M.S., M&S, MS eller “Mud and Snow” godkändes fram till 30 november 2024. För tyngre fordon (över 3,5 ton) gäller liknande regler, men där accepteras även däck märkta med POR (Professional Off Road) samt dubbdäck. Även för tunga fordon gällde M+S-märkningen fram till 30 november 2024, men för drivaxeln krävdes att däcken var specifikt tillverkade för vinterkörning.

Dubbdäck eller friktionsdäck – vad ska jag välja?

Valet mellan dubbdäck och friktionsdäck (odubbade vinterdäck) beror på dina körvanor och de vägförhållanden du oftast möter. Dubbdäck ger generellt bäst grepp på is. Friktionsdäck kan vara ett bättre alternativ om du oftast kör på snö eller slask. Friktionsdäck får användas året runt, men det är inte optimalt ur säkerhetssynpunkt på sommaren. Dubbdäck är tillåtna mellan 1 oktober och 15 april, samt utanför denna period om vinterväglag råder eller förväntas. Däckia har mer information om detta.

Lokala begränsningar för dubbdäck

Observera att vissa städer och kommuner har lokala förbud mot dubbdäck, oftast av miljöskäl. Stockholm, Göteborg och Uppsala har till exempel infört förbud mot dubbdäck på vissa innerstadsgator. Om du bor i eller ofta kör i dessa områden kan friktionsdäck vara ett smidigare val. Mer information om lokala regler finns på Däckkoll.nu.

Däckens skick och mönsterdjup

Oavsett däcktyp är skicket avgörande. Lagen kräver minst 3 millimeters mönsterdjup för personbilar och lätta fordon, och 5 millimeter för tunga fordon. För optimal säkerhet rekommenderas dock minst 5 millimeters mönsterdjup på vinterdäck. Kontrollera mönsterdjupet regelbundet, inte bara vid säsongsstarten. Däck slits kontinuerligt och ett bra mönsterdjup är en billig försäkring.

Placering av de bästa däcken

En viktig regel är att montera däcken med bäst mönsterdjup eller väggrepp bak på fordonet. Detta gäller oavsett om bilen är fram-, bak- eller fyrhjulsdriven, och minskar risken för sladd vid inbromsning och i kurvor, vilket är extra viktigt vid halt väglag. Har du dubbdäck ska däcken med störst dubbutstick sitta bak.

Däcktryckets betydelse

Korrekt lufttryck i däcken är viktigt för både säkerhet och däckens livslängd, speciellt under vintern. Kallt väder gör att lufttrycket sjunker. Därför är det viktigt att kontrollera lufttrycket regelbundet och justera vid behov. Information om rekommenderat lufttryck finns i bilens instruktionsbok, på en dekal i dörrkarmen eller på tanklocket. Ett korrekt däcktryck ger optimal kontakt med vägen och bidrar till bättre köregenskaper, minskat däckslitage och lägre bränsleförbrukning. If.se har mer information om detta.

Praktiska råd vid däckbyte

Om du byter däck själv, tänk på följande: Använd rätt verktyg, som en domkraft, ett fälgkors och en momentnyckel. Parkera på en plan, stabil yta och dra åt handbromsen. Lossa hjulbultarna lite innan du lyfter bilen, men ta inte bort dem helt. Byt ett hjul i taget. Vid montering, kontrollera att rotationsriktningen är korrekt om däcken har en rotationsbestämd mönsterdesign. Detta indikeras ofta av en pil på däckets sida som ska peka i däckets rullriktning. Dra åt bultarna korsvis och använd en momentnyckel för rätt åtdragningsmoment (se bilens instruktionsbok).

Efterdragning och kontroll

Efterdra hjulbultarna efter några mils körning, då vibrationer kan få dem att lossna. Kontrollera även lufttrycket igen.

Förvaring av däck och däckhotell

Förvara dina vinterdäck korrekt för att förlänga deras livslängd. Rengör dem noggrant och förvara dem svalt, torrt och mörkt, skyddade från solljus. Om du saknar plats, överväg ett däckhotell. Många däckverkstäder erbjuder förvaring, tvätt och kontroll av dina däck. NBgummi.se är ett exempel, men priserna kan variera.

Kontrollera däckens ålder

Även däck med tillräckligt mönsterdjup kan bli för gamla. Gummit hårdnar, vilket försämrar greppet. Använd inte vinterdäck äldre än fem år, även om de ser bra ut. Kontrollera däckets ålder via DOT-märkningen på däcksidan. De sista fyra siffrorna anger tillverkningsvecka och år (exempel: 4223 = vecka 42, 2023).

Vinterdäck utomlands

Planerar du att köra utomlands under vintern? Reglerna för vinterdäck varierar. Vissa länder kräver vinterdäck, andra inte. Det kan också finnas specifika regler för dubbdäck. Kontrollera alltid reglerna i de länder du ska besöka eller passera. Nokian Tyres har en översikt över vinterdäcksregler i Europa.

Undantag

Det finns undantag från de svenska reglerna, men de gäller bara i specifika situationer och om det inte äventyrar trafiksäkerheten. Exempelvis vid provkörning, bogsering eller färd till besiktningsstation. Mer information finns på Transportstyrelsens webbplats.

Mer än bara vinterdäck

Att byta till vinterdäck är en viktig förberedelse, men inte den enda. Kontrollera även bilens batteri, spolarvätska, bromsar och belysning. Ha alltid isskrapa, snöborste och startkablar i bilen. Anpassa körningen efter väglaget – kör försiktigt, håll avstånd och undvik häftiga manövrar. En väl förberedd bil och ansvarsfull körning ger en trygg och säker vinter.

Sammanfattning

Att byta till vinterdäck i tid är avgörande för en säker vintersäsong. Kom ihåg att:

  • Vinterdäck krävs mellan 1 december och 31 mars vid vinterväglag.
  • Godkända vinterdäck är märkta med Alpine-symbolen (3PMSF) eller är dubbade.
  • Dubbdäck är tillåtna mellan 1 oktober och 15 april (och vid vinterväglag).
  • Kontrollera däckens mönsterdjup (minst 3 mm, rekommenderat 5 mm).
  • Montera de bästa däcken bak.
  • Kontrollera och justera däcktrycket regelbundet.
  • Var uppmärksam på lokala dubbdäcksförbud.
  • Förvara däcken korrekt.
  • Kontrollera däckens ålder.
  • Förbered bilen i övrigt för vintern.
  • Anpassa körningen efter väglaget.
Att byta till vinterdäck – Allt du behöver veta
Rulla till toppen
zakra